Muž v práci zvedá těžkou krabici a trápí ho bolesti zad

Ergonomie: 4 tipy, jak bojovat s bolestmi zad a svalů

Bolavé klouby, záněty šlach, přetížená záda. Podobné problémy potrápí po směně občas asi každého. Tělo bolí, pracovat je ale potřeba. Jak se zdravotním nepříjemnostem vyhnout a mít z práce zase radost?

Bolest je důležitou součástí našeho života. Tělo nám skrze ni dává na srozuměnou, že něco není v pořádku, říká nám o existenci problému, který je třeba urychleně odstranit. Za většinu zdravotních neduhů z práce si přitom můžeme sami. Na vině je špatné držení těla, nesprávné užívání pracovních pomůcek, popřípadě kombinace obojího.

Dobrou zprávou je, že s vleklými bolestmi krční páteře nebo svalů účinně zatočí několik malých změn. Většinu z nich přitom zvládneme zavést i svépomocí. Pojďme se na ně společně podívat.

1. Osvojte si správný postoj

Nejlepší (a nejlevnější) léčbou je problémům předcházet, tedy zaujmout při práci postoj, při kterém nedochází k přetěžování organismu.

U pásu či pracovního stolu stůjte rovně a tak, abyste se pro pracovní materiál nemuseli ohýbat a natahovat. Břemena zvedejte z podřepu, záda mějte narovnaná. Zejména při manipulaci s těžkými balíky pomáhá tato metoda předcházet chronickým bolestem a vážným zdravotním problémům.

Ergonomie těla při práci - příklady správného a špatného držení těla

2. Protahujte se

Lidské tělo je nastavené k všestrannému pohybu, který si ale v práci často nemůžeme dovolit. Během přestávky (a prostojů v průběhu směny) si jednostranný pohyb vynahraďte strečinkem a cviky na protažení páteře. Zaberou vám jen několik minut, jejich pozitivní dopad je přitom obrovský.

Strečinkem předejdete bolestem zad a svalů, pravidelné protahování ale není jenom účinná prevence. Půlhodinka jógy denně vám pomůže nepříjemné bolesti zad i úplně odstranit.

Zacvičte si po práci doma, inspiraci pro vhodné cviky najdete například v následujícím videu:

3. Posilujte

K pracovním úrazům přispívá i oslabené břišní a zádové svalstvo. Při manipulaci s těžkými břemeny jeho funkci přebírají jiné svalové skupiny, dochází k jejich přetěžování – a neštěstí je na světě.

Problémům předejdete vhodnými posilovacími cviky. Na posílení břišních svalů jsou účinné sklapovačky, se zády pomohou například takzvané extenze:

S posílením velkých svalových skupin vám pomůže i plávání, které našim zaměstnancům zajišťujeme několikrát ročně zdarma.

4. Navštivte lékaře

Trápí vás bolavá záda, klouby a další partie delší dobu? S návštěvou specialisty neotálejte. Objednat se můžete také k závodnímu lékaři (poskytovateli lékařských služeb) KS-Europe. Oproti praktickým lékařům má hlubší vhled do problematiky pracovních úrazů a dovede je nejen lépe posoudit, ale také umí poradit, jak jim předcházet.

Jak vám náš závodní lékař může pomoci?

  • Poradí, jak se bránit problémům pohybového aparátu, předvede vám vhodné cviky. V ordinaci praktického lékaře nebývá na podobnou péči čas.
  • V případě závažnějších problémů doporučí zajistit si rehabilitace prostřednictvím praktického lékaře.

Volba je jen na vás. U závodního lékaře jsou povinné pouze vstupní, periodické a mimořádné prohlídky, pro ostatní zdravotní péči můžete nadále využívat svého praktického lékaře.