Online nakupování

Jak nakupovat bezpečně dárky na e-shopech?

Letošní rok láme rekordy v počtech nákupů přes e-shopy. Samozřejmým důvodem jsou jistě zavírané, kamenné obchody v rámci vládních proti pandemických opatření.
Hlavní výhody jsou naprosto zřejmé. Nemusíte nikam chodit, máte velký výběr, ceny většinou bývají lepší než v kamenných obchodech a také vám zboží dorazí až ke dveřím.

Jak se ale vyvarovat chyb a nástrah při elektronickém nakupování?
K dispozici je pro Vás několik důležitých rad a návodů, jak nakupovat bezpečně. Odborníci na internet ze sdružení CZ.NIC. je velice dobře a přehledně popsali na edukativním webu:

https://www.jaknainternet.cz/page/1188/jak-bezpecne-nakupovat/

Právě zde naleznete jednotlivé oblasti, které Vás určitě budou zajímat.

Podvodné e-shopy
Čas od času se i v našich končinách objeví podvodný e-shop. Tyto e-shopy se navíc často snaží názvy či vzhledem napodobovat ty už existující známé. Pokud tedy nakupujete někde poprvé, vždy si objednávejte zboží na dobírku. Podezřelé bývají obzvlášť výrazně levnější e-shopy, které umožňují pouze platbu předem. Vhodné je také vyhledat si obchod na některém ze serverů, které se zabývají jejich recenzemi a hodnocením. Z těchto informací si lze často udělat představu o kvalitě a fungování. Pokud již máte e-shop vyzkoušený, je jednodušší platit on-line platební kartou.

Kde nakupovat
Seriózní e-shop jasně uvádí: veškeré zákonné údaje (obchodní jméno, IČO, DIČ, bankovní spojení, telefon, adresu fyzickou i elektronickou, odpovědné osoby, pracovní dobu), které jsou ověřitelné (obchodní rejstřík, telefonní seznam), "fyzické" adresy, mobilní spojení i pevné telefonní linky do poboček, kde lze zboží i osobně převzít, kladné reference na internetových diskuzích na nezávislých serverech, bezpečný nákup – komunikaci se zákazníkem vede přes SSL kanál a při placení kartou používá platební brány anebo 3D Secure.

Platba kartou
Při placení kartou buďte obezřetní. Především plaťte pouze tam, kde jsou vaše údaje během platby šifrovány pomocí protokolu HTTPS. Zároveň věnujte pozornost případným zprávám prohlížeče o neplatných certifikátech. Pokud vás váš prohlížeč varuje před neplatným certifikátem, raději se vždy obraťte na e-shop jinou cestou, případně se poraďte se zkušenějším uživatelem.

Kvalita zboží
Zboží na Internetu si nelze při nákupu vyzkoušet. Máte však právo jej u většiny druhů zboží bez udání důvodu do 14 dnů vrátit. V takovém případě máte také právo na vrácení veškerých plateb zaplacených dodavateli v souvislosti s touto kupní smlouvou, a to včetně poštovného a balného. Následné vrácení výrobku podnikateli však provádíte na vlastní náklady.

Doručení a převzetí zboží
Při přebírání zásilky od dopravce je vhodné zkontrolovat, zda je obal zásilky neporušený. Porušenou zásilku nepřebírejte, sepište s dopravcem protokol o reklamaci zásilky a informujte obchodníka.

Nákupy v zahraničí
Při problémech s on-line prodejci v rámci zemí EU se obraťte na https://evropskyspotrebitel.cz/, které vám zdarma poskytne jak informace o vašich právech, tak přímou podporu v případném sporu se zahraničním prodejcem. Pokud nakupujete v České republice přes Internet v e-shopu, který sídlí v jiné zemi EU, Norsku nebo Islandu, máte vždy minimálně stejná práva jako v ČR – tedy dvouletou záruku a čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení zboží bez udání důvodu. A to i v případě, že v dané zemi je záruční doba pouze jeden rok. Pokud by však v dané zemi byla například tříletá záruka, máte právo na tříletou záruční lhůtu. Mimo země EU se pravidla pro vrácení zboží a reklamace liší v závislosti na tamních zákonech. Proto si vždy před nákupem zboží v zahraničním e-shopu tyto údaje ověřte.

Podívat se můžete i na vtipné edukativní video, které se nákupům na internetu věnuje.

https://youtu.be/heTgHeDBJes

Věříme, že letošní Vánoce, třeba i díky tomuto článku u Vás budou bohatší.

Zdroj: cz.nic